Google
Support independent publishing: buy this book on Lulu.

Sunday, December 14, 2008

INDIA SCIENCE'S LESSONS


Although moon orbit’s setting of probe Chandrayaan-1 speaks well of Hindu science, not all that that shines there is gold. Shashi Tharoor, says that the Technological Institute (IIT), of India, has produced the finest minds in the America's Silicon Valley and more than 1000 Fortune corporations. Although India has been incapáble of retaining its more brilliant stars, Subramaniam Ananthakrishnan, former director of National Centers for Radiate Astrophysics in Pune, says that India fights for solid constructions in basic science, education and research. India reminds to Jawaharlal Nehru, impeller of nuclear research, space technology and founder of the first IITs. The real thing is that India has developed applied science, but not basic. For that reason from 2006, indian government have created 5 Institutes of Science Education and Research (IISERs), gifted each one with 100 million dollars for the next 5 years. It is also planned to put on in orbit a satellite for astrophysic observations and a telescope of gamma rays of 21 m in the Himalaya.

With regard to state Hindu universities, these like most Latin-americans and peruvians universities don't teach basic science. In them teach academics with old knowledge and swarm bureaucrats and political unable to generate own science. While this happens in India and Peru, the Chilean government try to pass a historical bill to invite to the retirement to 4600 academics and officials of state universities in order to attract to this facilities to excellence researchers. It is tried this way to give an exit worthy to these people, trying to attract to academic with doctorates or equivalent grades, increasing the productivity in these state centers.
LECCIONES de CIENCIA en la INDIA

Aunque la puesta en órbita lunar de la sonda Chandrayaan-1 habla bien de la ciencia hindú, no todo lo que allí brilla es oro. Shashi Tharoor, dice que el Instituto Tecnológico (IIT), de la India, ha producido las mentes más finas del America's Silicon Valley y más de 1000 corporaciones Fortune. Aunque la India ha sido incapáz de retener a sus estrellas más brillantes, Subramaniam Ananthakrishnan, ex director del National Centre for Radio Astrophysics in Pune, dice que la India lucha por construcciones sólidas en ciencia básica, educación e investigación. India recuerda a Jawaharlal Nehru impulsor de la investigación nuclear, tecnologia espacial y fundador de los primeros IITs. Lo cierto es que la India ha desarrollado ciencia aplicada, pero no básica. Por eso, desde el 2006, el estado hindu ha creado 5 Indian Institutes of Science Education and Research (IISERs), dotados cada uno con 100 millones de dólares para los siguientes 5 años. Además se planea poner en órbita un satélite para observaciones astrofisicas y un telescopio de rayos gamma de 21 m en el Himalaya.

Tocante a las universidades hindúes, estas al igual que la mayoria de latinoamericanas y peruanas no enseñan ciencia básica. En ellas enseñan académicos con conocimientos pasados de moda y pululan burócratas y políticos incapaces de generar ciencia propia. Mientras esto sucede en India y Perú, el gobierno chileno prepara un histórico proyecto de ley para invitar al retiro a 4600 académicos y funcionarios de universidades estatales a fin de atraer a dichos planteles a investigadores de excelencia. Se procura asi dar una salida digna a estas personas, procurando atraer a académicos con doctorados o grados equivalentes, incrementando la productividad en estos centros de estudio.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home