Google
Support independent publishing: buy this book on Lulu.

Thursday, January 15, 2009

LEARNING SOCRATIC METHOD in the MIT


Abstract from NYT.

In most Peruvian medical schools, 50% of student’s time is employee in listening forced, sleeping and boring large lectures classes (generalities of a topic, mostly not related with practical classes -exposed in 1 or 2 hours- while students listen it passively). A bad teaching method dedicated to the lecturer's splendor more than to learnings centered in the student that should be banished, opening the way to more natural methods of learning. According to Carl Wieman, Prize Nobel of Physics (U/British Columbia), the human brain is capable alone of retaining a maximum of 7 different topics in its short term memory, processing no more than 4 ideas at the same time. In a large lecture class the topics are numerous and the students enthrone alone a small fraction of them. Many students of the MIT estimate large lecture classes as not indispensable, as long as they can extract them of books in more efficient form. In the MIT has begun the replacement of large lecture classes for others of short duration (Socratic method : professor's questions and answers of small groups of students), showing that students can learn fundamental concepts and apply them better by means of interactive and collaborative processes.

For the development of this project: TEAL (Technology Enhanced Learning Activates), the MIT has built 2 living rooms equipped with high technology valued in 2,5 million dollars, where 80 students make comfortable sat down in 13 round tables equipped with wireless PC. The walls are covered with white boards and big screens. The professor makes a brief introduction of general principles while the students work related concepts in small groups. Professors and students carry out experiments together, ask questions and write formulas in boards, using cliquers to respond and their hands to carry out interactive and collaborative processes. The professors monitored the learning asking questions of multiple election. The students respond clicking their answers to PCs monitored by the professors. At the moment the TEAL, alone is applied in Physics.

APRENDIZAJE SOCRATICO en el MIT.

En la mayoría de facultades de medicina peruanas el 50% del tiempo de los estudiantes es empleado en escuchar obligadas, incitadoras de sueño y aburridas clases magistrales (generalidades de un tema, mayormente no relacionado con las clases prácticas -expuestos en 1 o 2 horas- mientras los alumnos escuchan pasivamente). Un método ineficáz de enseñanza destinado al lucimiento del disertante más que a aprendizajes centrados en el estudiante, que debería ser desterrado, para dar paso a métodos más naturales de aprendizaje. Segun Carl Wieman, Premio Nobel de Fisica (U/British Columbia), el cerebro humano solo es capáz de retener un máximo de 7 temas diferentes en su memoria de corto plazo, procesando no más de 4 ideas a la véz. En una clase magistral los temas son numerosos y los estudiantes entronizan solo una pequeña fracción de ellos. Muchos estudiantes del MIT estiman las clases magistrales como no indispensables, en tanto pueden extraerlas de libros en forma más eficiente. En el MIT se han empezado a reemplazar extensas clases magistrales por otras de corta duración (método socrático de preguntas del profesor y respuestas de pequeños grupos de alumnos), mostrando que los estudiantes aprenden conceptos fundamentales y los aplican mejor mediante procesos interactivos y colaborativos.

Para el desarrollo de este proyecto :TEAL (Technology Enhanced Active Learning), el MIT ha construido 2 salones equipados con alta tecnología valuados en 2,5 millones de dólares, donde se acomodan 80 estudiantes sentados en 13 mesas redondas equipadas con PC inalámbricas. Las paredes están cubiertas con pizarras blancas y grandes pantallas. El profesor hace una breve exposición de principios generales mientras los alumnos trabajan conceptos relacionados en pequeños grupos. Profesores y estudiantes realizan experimentos juntos, hacen preguntas y escriben fórmulas en pizarras, usando cliquers para responder y sus manos para realizar procesos interactivos y colaborativos. Los profesores monitorean el grado de aprendizaje haciendo preguntas de elección múltiple. Los alumnos responden clickeando sus respuestas a PCs monitorizadas por los profesores. De momento el TEAL, solo se aplica en Fisica.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home